Det første tilfellet forbrukerkjøpsloven regulerer er hva du kan kreve dersom varen din er forsinket.
Når er varen levert til meg?
For å kunne vite om en vare er forsinket, må vi sette oss inn i reglene for levering. En vare er levert når den er overtatt av forbruker. Når tingen er levert til deg, overtar du også risikoen for tingen. Skulle du for eksempel miste varen i bakken etter overtakelse, kan ikke selgeren få skylden for dette. Spørsmålet om overtakelse er imidlertid noe komplisert. Når har du overtatt varen? Vanligvis vil du har overtatt tingen når du står med den i hendende. Men hva om varen står klar til henting hos selger, er levert til postkontoret, eller der selger har gitt varen til en trailersjåfør som skal frakte varen til deg? Hvem er det som har risikoen for tingen i disse tilfellene?
Eksempel 1: Står klar til henting hos selger
Vanligvis skal varen hentes i selgerens butikk. Har du bestilt en kaffemaskin hos Elkjøp Slependen, skal den kunne hentes der og ikke i en av Elkjøps andre butikker. Hvis kaffemaskinen har kommet frem til Elkjøp og du er gjort kjent med at den kan hentes, har selgeren fortsatt ansvaret for varen. Det vil si at risikoen for varen fortsatt er hos Elkjøp som kan holdes ansvarlig dersom kaffemaskinen blir utsatt for skader. Dette følger av en generell plikt selgeren har til å ta vare på ting som tilhører forbruker.
Du kan holdes ansvarlig for varen dersom den har egenskaper som gjør at den for eksempel kan råtne.
Se for deg at du kjøper en kasse med bananer på Kiwi, men du henter dem ikke til avtalt tid.
Hvis bananene er blitt mørke når du skal hente dem, er ikke dette selgers feil. Kiwi kan derfor ikke holdes ansvarlig. Dette følger av et generelt prinsipp om at forbruker må medvirke til å overta, hente eller motta tingen.
Eksempel 2: Levert til postkontoret
Noen ganger kan partene avtale et annet leveringssted enn hos selger. Det mest vanlige er at varer enten sendes til et postkontor eller leveres hjem til forbruker. Dersom varen er levert til postkontoret ditt har risikoen gått over på deg når leveringstiden er inne og du har fått beskjed om at tingen kan hentes. Før du har fått beskjed fra Posten om henting er det selgeren som har ansvaret for tingen. Skulle du for eksempel ikke hente pakken og den blir sendt tilbake til selgeren, kan du holdes ansvarlig for å betale for retur.
Eksempel 3: Levert til en trailersjåfør som skal frakte varen til deg
Ved vanlig frakt er det selgeren som har risikoen for tingen frem til forbrukeren fysisk har mottatt varen. Hvis det er du som har gitt trailersjåføren transportoppdraget, går risikoen over på deg når varen er gitt til transportøren.
Når kan det sies å ha oppstått en forsinkelse?
En vare skal leveres uten unødig opphold og senest innen 30 dager etter kjøpet, om ikke annet er avtalt. Tidligere var kravet at varen skulle leveres innen rimelig tid. Endringen i loven skjerper kravet til leveringsfrister overfor selger. Om en vare er levert uten unødig opphold, vil bestemmes ut fra en helhetsvurdering.
Det vil først og fremst stilles ulike krav til forsinkelse ved et vanlig varekjøp enn ved kjøp av en spesiell vare. Dersom en vare skal spesiallages etter bestemte krav fra deg, kan det være rimelig å anta at leveringstiden bør ligge nærmere 30 dager. Dette kan for eksempel være tilfellet hvis du bestiller en bunad eller en skreddersydd dress. Om du har kjøpt et helt vanlig produkt der det ikke er gitt forbehold om lang leveringstid, bør du kunne forvente en noe raskere levering.
Virkningen av misligholdet kan tilsi at det har oppstått en forsinkelse. Dette oppstår ofte der du har kjøpt en vare til et bestemt formål. Hvis du for eksempel har bestilt en bunad som du har meddelt til selger at du skal benytte på nasjonaldagen, har det oppstått en forsinkelse hvis du mottar den 18. mai.
Til slutt kan det være generelle betraktninger som gjør at varen din er forsinket. Selgeren kan for eksempel ha meddelt at leveringen vil skje etter et par dager, men der varen ikke blir levert før etter et par uker.
Vurderingen av uten unødig opphold er i stor grad basert på skjønn og vil variere ut fra et konkret leveringstilfelle. Det er likevel klart at det har oppstått en forsinkelse dersom varen din ikke er levert etter 30 dager, så lenge ikke annet er avtalt.