Hvis varen din er forsinket har selgeren misligholdt sin del av avtalen. I slike tilfeller kan du fremme misligholdsbeføyelser overfor selgeren. Misligholdsbeføyelser er krav du kan gjøre gjeldende mot selgeren fordi varen din er blitt forsinket eller har mangler. Du kan
1. holde kjøpesummen tilbake,
2. kreve at kjøpet blir oppfylt,
3. kreve at kjøpet heves, eller
4. kreve erstatning for tap som følge av forsinkelsen.
Hvilke krav du kan fremme avhenger av hvor alvorlig forsinkelsen har vært for deg og hvor stort omfang forsinkelsen har hatt.
Krav 1: Holde kjøpesummen tilbake
Det vanligste ved en forsinkelse er at du kan holde kjøpesummen tilbake. Formålet med misligholdsbeføyelsen er å legge press på selgeren slik at de oppfyller sin del av avtalen. Du kan ikke holde tilbake mer av kjøpesummen enn det som åpenbart gir betryggende sikkerhet for at du har kravet om oppfyllelse i behold. Dette er et slingringsmonn som lovgiver har lagt inn for sikre at avtalen blir oppfylt fra begge sider. I de fleste tilfeller må du for eksempel betale et depositum for å bestille en vare. Dette gir selgeren en betryggende sikkerhet for at du vil betale restsummen når varen er ankommet lageret.
Krav 2: Kreve at kjøpet blir oppfylt
Du kan fastholde kjøpet og kreve at selgeren oppfyller sin del av avtalen. Dette følger av prinsippet i avtaleretten om at avtaler skal holdes. Det kan noen ganger oppstå tilfeller der selgeren blir fritatt fra å oppfylle kjøpet:
Fritaksgrunn 1: Oppstått et problem som selgeren ikke kan løse
Hvis det oppstår et problem som selgeren ikke kan løse, kan selgeren bli fritatt fra å levere varen. Alle ting som hindrer at selgeren kan levere en vare går under dette unntaket, uansett årsak. Det mest vanlige eksemplet på dette er tilfeller der det skulle oppstå en naturkatastrofe, krig eller liknende som forhindrer oppfyllelse. Dette er ekstraordinære hendelser, kjent som force majeure. En hindring kan også være av mindre omfang. Lastebilen til trailersjåføren som skulle frakte varen din kan for eksempel ha havarert langs E18. Det kan også være ting hos selger som gjør at det ikke vil være mulig for de å levere varen. En av leverandørene til Lampehuset kan for eksempel ha gått konkurs når de skulle lage lampen din. Eller det kan ha oppstått flaskehalser i produksjonen hos Møbelringen som forsinker levereringen av den nye sofaen din. Hvis det har oppstått et problem med varen din, må selgeren varsle deg. Du skal få beskjed om hvilke konsekvenser problemet vil ha for ditt kjøp.
Problemet som har oppstått må være uovervinnelig. Hva som ligger i dette må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Hvis problemet blir løst eller forsvinner innen rimelig tid, vil du kunne kreve at selgeren leverer varen. Om problemet har blitt borte innen rimelig tid vil vanligvis avhenge av den opprinnelige leveringstiden.
Fritaksgrunn 2: Oppfyllelse vil medføre store ulemper eller kostnader for selgeren
Selgeren er fritatt fra å oppfylle kjøpet der dette vil medføre en stor ulempe eller kostnad for dem. I tillegg må det være mot forbrukerens interesser at selgeren oppfyller sin del av avtalen. Dette skjer ofte der det har oppstått noe under produksjonen eller leveringen som gjør at avtalen er i ubalanse. Det kan for eksempel ha oppstått prisendringer hos selgerens leverandører som gjør at premissene for avtalen har endret seg. Se for deg at du har kjøpt en designersofa fra Tannum. Den opprinnelige prisen på sofaen var 50 000 kroner. Under produksjonen har det oppstått prisendringer på sofatrekket som gjør at kostnaden med å produsere sofaen har økt med 10 000 kroner. I noen tilfeller vil det være så urimelig å opprettholde avtalen for selgeren at de fritas fra å levere designersofaen til avtalt pris.
I en avtale bærer partene selv risikoen for egne forutsetninger og forventninger. Dette skulle tilsi at selgeren burde bære risikoen for at kostnadene på designersofaen har økt. Det er ikke alltid slik. Det vil måtte tas en avveining i hvert enkelt tilfelle. Hensynet til hvor stor ulempe eller kostnad selgeren må ta for å levere sofaen til avtalt pris, må veies opp mot om du fortsatt har interesse av å få sofaen levert hvis du må betale for prisendringen. Forbrukeren kan på samme måte som ved fritaksgrunn 1 få sofaen levert dersom ulempene eller kostnadene til selgeren har bortfalt innen rimelig tid.
Krav 3: Kreve at kjøpet heves
Det mest inngripende kravet du kan fremme er å heve kjøpet. Forbrukeren bryter ut av kontrakten fordi selgeren ikke har oppfylt sin del av avtalen. Som vi skal se under mangelsvurderingen, kreves det vanligvis et mislighold av vesentlig karakter for at et kjøp kan heves. Dette var tidligere også et krav ved forsinkelse. Lovgiveren endret imidlertid ordlyden i 2014. Det skal mindre til å få gjennomslag for heving ved forsinkelse enn for mangler.
Hvis selgeren ikke har levert varen til avtalt leveringstid eller innen rimelig tid, skal du oppfordre selgeren til å levere varen innen en rimelig tilleggsfrist, såkalt ”nachfrist”. Kan ikke butikken levere varen innen tilleggsfristen kan du heve avtalen.
Du kan likevel heve avtalen umiddelbart dersom
1. selgeren nekter å levere varen,
2. levering innen avtalt tid er avgjørende for inngåelse av avtalen, eller
3. du underrettet selgeren før avtaleinngåelse at levering til avtalt tidspunkt var avgjørende.
Er varen levert må du fremme krav om heving innen rimelig tid etter at du fikk vite om leveringen
Krav 4: Kreve erstatning for tap som følge av forsinkelsen
Det siste kravet du kan fremme er erstatning. Erstatning kan fremmes for tap du har lidt som følge av at varen er forsinket. Hvis du har kjøpt en ny bil fra Bilia som er blitt et par uker forsinket, vil du kunne kreve å få dekket utgifter til leiebil.
Selv om kjøpsretten har regler om erstatning, er vilkårene i stor grad bygget på såkalt ulovfestet rett. Ulovfestede rettsprinsipper er regler som vanligvis dannes gjennom avgjørelser fra domstolene. Dette kan være tilfeller hvor dommeren mener
1. ordlyden i loven er uklar,
2. der lovhjemmelen på et område bør anses som en vanlig regel i et annet, eller
3. der reelle hensyn taler for at det bør dannes en ulovfestet regel.
Det er som utgangspunkt bare privatrettslige områder som kan danne ulovfestede rettsprinsipper. Ved offentligrettslige forhold, slik som i strafferetten, stilles det strenge krav til lovhjemmel. Dersom staten skal gripe inn i en borgers ”rettsfære”, kreves det hjemmel i lov. Dette følger av legalitetsprinsippet. Ulovfestet rett kan i beste fall supplere en lov, ikke fungere som det primære rettsgrunnlag.
Innenfor erstatningsretten har ulovfestet rett – altså domstolene – dannet 4 vilkår som må oppfylles for at selgeren kan være erstatningspliktig. Vilkårene er kumulative. Det vil si at alle må være oppfylt for at butikken skal være erstatningsansvarlig.
Forbrukeren må for det første ha opplevd et (1) økonomisk tap. Det holder ikke at forholdet har vært følelsesmessig belastende. Du må ha tapt penger på forsinkelsen. Du kan for eksempel ha leid en bunad til nasjonaldagen fordi du ikke mottok din i tide. Dette er å regne som et økonomisk tap.
Videre må det foreligge et (2) ansvar på selgeren. Kan ikke selgeren holdes ansvarlig for det økonomiske tapet vil selgeren ikke være erstatningspliktig. Erstatningsretten opererer med to typer av ansvar: Objektivt og subjektivt ansvar.
Ved objektivt ansvar er selgeren ikke bare ansvarlig for sine egne handlinger, men også for andres. Selgeren har med andre ord et kontrollansvar for hele prosessen. Ved et subjektivt ansvar, såkalt culpaansvar, er man bare ansvarlig for sine egne forsettlige eller uaktsomme handlinger. Ved forbrukerkjøp har selgeren et objektivt ansvar. Selgeren vil være ansvarlig for sine egne handlinger, men også for feil og forsømmelser fra ansatte og tredjeparter.
For det tredje må det foreligge en (3) årsakssammenheng mellom det økonomiske tapet til forbrukeren og misligholdet fra selgeren. Selger kan ikke holdes ansvarlig for et økonomisk tap som ikke har noe å gjøre med forsinkelsen som har oppstått.
Det fjerde og siste vilkåret som må være oppfylt er at årsakssammenhengen mellom det økonomiske tap og misligholdet må være (4) påregnelig. Det må kunne forutses at et mislighold fra selgerens side kan lede til et økonomisk tap hos deg. Dersom bunaden din ikke blir levert til avtalt tid, bør det ikke komme som noen overraskelse at du begrenser tapet ditt ved å leie en annen bunad til 17. mai. Dette er en kostnad som selgeren må regne med, og et tap som selgeren må forvente å dekke for deg. Det er ikke nødvendigvis like forutsigbart for selgeren at en forsinkelse kan føre til et indirekte økonomisk tap for deg som selgeren ikke er gjort kjent med. Bilia kan for eksempel ikke holdes ansvarlig for at du ikke rakk et jobbintervju fordi bilen ble forsinket. Dette er en årsakssammenheng som er upåregnelig for Bilia, og som du kunne ha redusert følgene av ved å kjøpe en bussbillett eller leie en bil.
Hvis alle de fire vilkårene ovenfor er oppfylt er selgeren erstatningsansvarlig. Selgeren må da dekke det økonomiske tapet som du har lidt som følge av at varen er forsinket.
Kan selgeren stille noen krav til meg?
Hvis det har oppstått en feil fra selgerens side stilles det også visse krav til deg. Er leveransen forsinket eller har varen din en mangel, skal du med rimelige tiltak begrense tapet ditt. Et eksempel på dette er der du leier en bunad til nasjonaldagen for å lempe tapet ditt ved at bunaden din ble forsinket. Å lempe et tap betyr at man flytter noe av ansvaret fra selger over på deg som forbruker. Dette er vanlig å gjøre der det er urimelig at selgeren skal ta på seg hele ansvaret. Hvis du ikke begrenser tapet til selgeren der dette lar seg gjøre, vil erstatningskravet kunne reduseres.
Det stilles også et krav om at du medvirker til å gjennomføre kjøpet. Vanligvis innebærer dette å yte en medvirkning som er rimelig å vente fra en forbruker, slik som å gi svar til selger i en e-post eller stikke innom i butikken for å kunne svare på spørsmål som selgeren måtte ha. Det kreves også at du medvirker til å overta varen, enten ved å hente den i butikken eller motta den når varen blir levert.