Etter mange år som trofast følgesvenn har familien Nygårds TV tatt kvelden. Kjell ønsker å få den fikset på reklamasjon. Hvilke rettigheter har Kjell som kunde når TV-en hans er ødelagt? Og hvilke krav kan han fremme overfor Elkjøp for å få løst problemet?


Innledning

Alle er forbrukere i løpet av livet. Som oftest er vi det flere ganger på samme dag, for eksempel når du kjøper klær, ny mobil eller matvarer. Men hvilke lover er det egentlig som gjelder når du opptrer i rollen som forbruker? Det skal vi se nærmere på i kapitlet om forbrukeren.

Det er 4 forhold lovgiveren, altså Stortinget, har ønsket å regulere. De har gitt oss regler om:

Forbruker 1 –  hvordan vi inngår avtaler,
Forbruker 2 –  hva du kan kreve av selgeren,
Forbruker 3 –  hva selgeren kan kreve av deg, og
Forbruker 4 –  når avtalen kan være ugyldig.


Dette er alle ledd i en og samme kjøpsprosess. Vi snakker gjerne om hvordan partene kan innrette seg før en avtale er inngått, hvilke krav du kan fremme under avtalen, og hvilke krav selger kan gjøre gjeldende overfor deg etter avtalen. Til slutt kan det oppstå forhold både før, under og etter som gjør avtalen ugyldig. Med rollen som forbruker ønsker vi å gi deg et rammeverk for hvordan du skal forholde deg til disse fire stadiene i kjøpsprosessen.