For å få lov til å kjøre på veien er det ytterligere 3 ting som må være på plass:
- Trygdeforsikringsavgift: Avgift som gir deg tillatelse til å kjøre bilen på norske veier
- Ansvarsforsikring: Påbudt forsikring på bilen
- EU-kontroll: Kontroll av bilen for å sjekke at den er i forskriftsmessig stand
Tidligere måtte motorvogneiere betale en årsavgift til myndighetene for å få lov til å kjøre på norske veier. 1. januar 2018 ble årsavgiften erstattet med en trygdeforsikringsavgift. I stedet for en årlig avgift skal alle kjøretøy under 7,5 tonn betale en døgnavgift som ganges med hvor mange dager bilen din er forsikret for inneværende år. Avgiften betales inn til forsikringsselskapet som ansvarsforsikringen er registrert hos. Per 1. mars 2019 har Stortinget fastsatt følgende døgnsatser:
Som vi ser av tabellen må Marit og Kjell betale 2 869 kroner i trygdeforsikringsavgift på el-bilene sine i året. Det er betraktelig mer enn hva el-bileiere måtte betale i årsavgift. Tidligere ble el-biler kategorisert sammen med veteranbiler, mopeder og traktorer, og betalte årsavgift deretter (455 kroner i 2017). Det ble endret samtidig som trygdeforsikringsavgiften ble implementert. Nå må el-bileiere betale like mye i årsavgift som andre personbiler. Ellers er årsavgiften stort sett uforandret. Til sammenlikning var årsavgiften for personbiler 2 820 kroner i 2017, mens den årlige trygdeforsikringsavgiften så vidt har steget til 2 869 kroner i 2019. For kjøretøy over 7,5 tonn skal det betales en vektårsavgift til Skatteetaten.