Den mest vanlige straffereaksjonen ved trafikkforseelser er forenklede forelegg. Fremfor at saken går til retten, har politiet myndighet til å gi deg straff på stedet i form av et forenklet forelegg. Takker du ja til straffereaksjonen er saken ferdig. Du ilegges en bot og muligens prikker på førerkortet. Svarer du nei havner saken på bordet til påtalejuristen, som tar ut tiltale mot deg. Saken vil da måtte gå for domstolene. I ytterste konsekvens kan politiet ta beslag i førerkortet ditt. Da får du ikke lov til å kjøre videre og er uten førerkort i en gitt tidsperiode eller for alltid.


Reglene om forenklet forelegg og prikkbelastning i veitrafikksaker er regulert i forskrift og ser i korte trekk slik ut etter satsene fra 2019 (antall prikker er angitt etter plusstegnet):

Nedenfor har vi oppgitt hvilken minstefart som fører til at du mister førerkortet:

Kjører du med tilhenger eller campingvogn er det forbudt å kjøre raskere enn 80 km/t. Regelen om at makshastigheten er 60 km/t hvis tilhengeren ikke har bremser, og totalvekten med tilhenger og last er 300 kg eller mer, ble opphevet 12. mars 2022. Det ble også innlemmet nye regler om at visse tilhengere kan godkjennes for inntil 100 km/t, med såkalt Tempo 100-godkjenning.

Foruten tilhengere som er godkjent med Tempo 100, vil det å kjøre i 100 km/t i 100-sonen med tilhenger på slep, bli ansett for å bryte fartsgrensen med

  1. Makshastighet 80 km/t: 20 km/t. Du blir ilagt bot som om fartsgrensen var 80 km/t.
  2. Makshastighet 60 km/t: 40 km/t. Du blir fratatt førerkortet fordi du har kjørt over 86 km/t i det som for deg anses å være 60-sone.

Visste du at

… Norge har verdens dyreste fartsbøter?

I en undersøkelse gjennomført i 2018 kommer det frem at Norge har 6 ganger dyrere fartsbøter enn USA (94 pund). I gjennomsnitt må nordmenn jobbe 3 dager før en fartsbot er nedbetalt, som tilsvarer 14 % av månedslønna.

Nedenfor finner du topp 3-listen over land med høyest bøter:

Topp 3: Fartsbøter (21 km/t over fartsgrensen i 70-sone eller høyere)

  1. Norge584 pund
  2. Island – 426 pund
  3. Estland – 356 pund

Topp 3: Mobilbruk under kjøring (Norge på 8. plass med 155 pund)

  1. Canada – 215 pund
  2. Israel – 213 pund
  3. Island – 213 pund

Topp 3: Kjøring på Rødt lys

  1. Hellas – 622 pund
  2. Norge620 pund
  3. Israel – 319 pund

Undersøkelsen er gjennomført av Verve Search Ltd. på vegne av det britiske selskapet GoCompare. De har vurdert bøtene for trafikkovertredelser i OECD-landene.


Hva vil det si å få prikker på førerkortet, og hvor mange prikker må til for å miste det?

Prikker er noe politiet og påtalemyndigheten kan gi bilister hvis de begår trafikkforseelser. Reglene for prikkbelastning er gitt i forskrift og sier at sjåfører som hovedregel får prikker per trafikkforseelse. Unntaket er fartsoverskridelser, som gir 2 prikker ved moderate fartsoverskridelser og 3 prikker om farten er særdeles høy. Førere som befinner seg i en prøveperiode – det gjelder for eksempel bilister som akkurat har fått lappen (2 års prøvetid) – mottar dobbelt antall prikker for hver trafikkovertredelse. Får du 8 prikker eller mer på førerkortet i løpet av 3 år, mister du lappen i 6 måneder. Treårsperioden begynner å løpe fra første prikk. Når du får førerkortet tilbake slettes prikkene dine i registeret, og du kan på ny kjøre rundt med rent prikkrulleblad.

Her er en oversikt over hvilke trafikkforseelser som gir prikker på rullebladet, og hva slags bot du kan vente deg fra politiet etter satsene fra 2019. Reglene gjelder kun for kjøring av motorvogn, og rammer bare syklister der det spesifikt er angitt:

Har du gjort flere trafikkforseelser som alle gis ved forenklet forelegg, kan politiet gi deg en fellesbot. Her gis den høyeste enkeltboten fullt ut, mens de øvrige trafikkbøtene reduseres med 50 %. Den maksimale fellesboten du kan få er 18 500 kroner. Overstiger fellesboten denne summen, er det domstolene som må gi deg forelegget.

I tillegg til boten fastsettes det en subsidiær fengselsstraff som må sones hvis boten ikke betales:


Får jeg ikke bot hvis jeg kjører i en hastighet som gjør at jeg umiddelbart mister lappen?

Hvis du nå tror du slipper bot hvis du kjører i hastigheter som medfører førerkortbeslag, må vi dessverre skuffe deg. Ved så alvorlige trafikkforseelser har ikke politiet lov til å gi deg forenklet forelegg på stedet. Saken må rettens vei der forelegget fastsettes av domstolen


Kan politiet gi meg fartsbot uten at de har gjennomført lovlig måling med laserkontroll?

I tillegg til lasermåling har politiet 4 lovlige måter å gjennomføre fartskontroller:

1. Speedometer: Politibilen kjører i en stabil hastighet og i passende avstand bak bilen de vil måle hastigheten på. Når avstanden til bilen er konstant eller økende, avleses hastigheten på speedometeret. Det skal gjøres med største nøyaktighet og over en strekning på 300 til 500 meter. Den avleste hastigheten korrigeres deretter mot

  1. innlagt sikkerhetsmargin på speedometeret: Kjøretøyforskriften krever at biler skal vise tilnærmet nøyaktig hastighet, men aldri mer enn virkelig hastig3het. En bil med speedometer som viser 60 km/t, kjører i virkeligheten noen kilometer saktere.
  2. en sikkerhetsmargin på 5 km/t: Har politiet målt deg i en hastighet på 90 km/t i 60-sonen, korrigeres hastigheten ned til 85 km/t. Det gjøres for å være sikker på at fartskontrollen holder som bevis i retten.

Måling av hastighet på bilen bak skal skje når avstanden er konstant eller minkende.

2. Stoppeklokke: En veldig lite brukt fartsmåler i dag er måling av hastighet ved bruk av stoppeklokke. Her måles hastigheten din ut fra hvor lang tid du bruker på å kjøre en gitt strekning. Tallet ganges etterpå med 3,6 (antall sekunder i timen delt på tusen) slik at hastigheten oppgis i km/t:

3. Gjennomsnittsfartsmåler: På akkurat samme måte som stoppeklokken beregner gjennomsnittsfartsmåleren hvor lang tid du bruker på å kjøre en gitt strekning. Fartsmåleren, såkalt Trip Track, er montert i politibilen og måler gjennomsnittshastigheten til bilen foran. Slike målinger er også blitt mer utbredt ved bruk av fotobokser.

4. Radar: I stedet for laser kan politiet benytte radar i fartskontroller. Politiet benytter et radarapparat som måler forbikjørende biler langs veien.


Får jeg ikke bot hvis jeg ikke bruker sikkerhetsbelte?

Du ilegges også en bot fra politiet hvis du ikke bruker sikkerhetsbelte i bilen, men boten regnes ikke som et forenklet forelegg. Brudd på reglene i forskriften om bruk av personlig verneutstyr – altså at du ikke bruker sikkerhetsbelte eller hjelm ved kjøring av moped, motorsykkel eller firhjuling – straffes med et gebyr1 500 kroner. Alle som har fylt 15 år er ansvarlig for å bruke sikkerhetsbelte i bilen eller på andre transportmidler som har sikkerhetsbelte montert. Er du under 15 år er det sjåføren som er ansvarlig for din sikkerhet og som ilegges bot hvis du ikke bruker sikkerhetsbelte. Det ilegges som et forenklet forelegg, og straffes med en bot2 300 kroner og 2 prikker på førerkortet.


Visste du at …

4 av 10 bilister brøt fartsgrensen i 2016?

42,8 % av alle biler på norske veier overholdt ikke fartsgrensene ved målingspunktene til Statens Vegvesen, ifølge tilstandsanalysen til politiet.

Ifølge Statens Vegvesen ble det utstedt 68 596 forenklede forelegg for fartsovertredelser, tilsvarende nesten 200 millioner kroner i 2018. 737 sjåfører mistet i tillegg førerkortet sitt.