Annethvert år skal bilen din inn til EU-kontroll. Reglene er regulert i forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy. Her går bilen gjennom en omfattende kontroll som bare er blitt strengere med årene. I dag består kontrollinstruksen fra Statens Vegvesen av 147 kontrollpunkter for personbiler som sjekker 9 ting ved bilen:

1. Identifikasjon (kjennemerker, nummerskilt)
2. Bremseanlegg
3. Styring
4. Sikt
5. Lykter, refleksinnretninger og elektrisk utstyr
6. Aksler, hjul, dekk og hjuloppheng
7. Understell og understellutstyr
8. Annet utstyr (bilbelte, låser og sikringsutstyr)
9. Skadevirkninger (støy og utslipp)


Etter at bilen er førstegangsregistrert i motorvognregisteret må den kontrolleres og godkjennes innen 4 år. Deretter skal bilen inn til EU-kontroll senest 2 år etter forrige periodiske kontroll. Tidligere ble datoen for EU-kontroll avgjort ut fra det siste tallet i registreringsnummeret på bilen. Skilt med 1 som siste siffer skulle for eksempel på kontroll i januar, mens de med tallet 0 ble innkalt i oktober. Denne regelen ble fjernet i 2019. Nå er det datoen fra førstegangsregistreringen og siste periodiske kontroll som avgjør når du skal på kontroll. Ifølge NAF er prisen på EU-kontroll vanligvis 1 295 kroner inkl. moms (2019). En eventuell etterkontroll koster 395 kroner.


På bilverkstedet som er godkjent av Statens Vegvesen for EU-kontroll, sjekker mekanikerne at bilen din er i forskriftsmessig stand. Har du ingen feil og mangler er bilen godkjent. Da kan du med god samvittighet kjøre videre. Er du ikke like heldig bedømmes bilen ut fra en skala bestående av 4 koder:

Kode 1: Mindre feil og mangler: Godkjent. Du kan fortsatt kjøre bilen, men manglene må rettes så fort som mulig. Eksempler på slike feil kan ifølge Statens Vegvesen være at bilen mangler refleksvest eller varseltrekant.

Kode 2: Større feil og mangler: Ikke godkjent. Du kan fortsatt bruke bilen, men må vurdere om det er forsvarlig å kjøre den frem til bilen er godkjent i etterkontrollen. Eksempler på slike mangler er steinsprut i synsfeltet på frontruten eller et defekt bilbelte.

Kode 3: Farlige feil og mangler: Bilen er i umiddelbar fare for trafikksikkerheten og miljøet. Det vedtas umiddelbart bruksforbud på stedet. Du har ikke lov til å kjøre bilen før manglene er rettet og godkjent i etterkontrollen. Eksempler på slike mangler er trafikkfarlige feil på bremser eller styring.

Kode 4: Ikke mulig å måle: Kontrollpunktene lot seg ikke måle på grunn av klimatiske forhold. Bilen må tilbake på verkstedet for kontroll og godkjenning på et senere tidspunkt.

Blir ikke bilen din godkjent på EU-kontroll, må den tilbake til verkstedet for etterkontroll senest innen 2 måneder for å unngå at myndighetene vedtar bruksforbud.


Hva er en oblat, og hvorfor er ordningen avskaffet?

Tidligere måtte alle biler klistre på et klistremerke foran på nummerskiltet for å bevise at bilen var EU-godkjent og at trygdeforsikringsavgiften og ansvarsforsikringen var betalt. Oblatordningen skulle med andre ord vise at det var tillatt for bilen å kjøre på veien. I 2012 ble ordningen fjernet, ikke fordi det nå er tillatt å kjøre biler med bruksforbud, men fordi Statens Vegvesen bruker et egenutviklet skiltgjenkjenningssystem for å sjekke det samme.


Visste du at

… Norges mest solgte bil i 2018 var Nissan Leaf?

Ifølge tall fra OFV ble det solgt 147 929 nye personbiler i 2018.

Ifølge nettstedet focus2move.com var verdens mest solgte bilmerke i 2018 Toyota (8,8 millioner), etterfulgt av Volkswagen (6,9 millioner) og Ford (5,4 millioner). De har holdt samme posisjon på topp 3-listen de siste seks årene. Toyota har også verdens mest solgte bil i Toyota Corolla, ikke bare i 2018 (1,18 millioner), men gjennom alle tider (over 46 millioner fra 1966 til 2018). Sammen med Ford F-serien (1,08 millioner) er disse de klart mest solgte bilene i verden i 2018.

Her er en oversikt fra SSB over hvilke drivstofftyper bilparken vår bestod av i 2018:

Som vi ser av oversikten er det flere som kjører rundt i dieselbiler enn bensinbiler i Norge. El-biler har økt med 40 % fra året før. Det illustreres godt ved at halvparten av bilene på topp 10-listen av mest solgte biler i 2018 var elektriske.