Sykler du langs veien skal du sykle som en bil. Det vil si at du har de samme rettighetene og pliktene som andre fremkomstmidler. Fartsgrenser må opprettholdes, trafikklys må følges, og vikepliktsreglene for andre trafikanter og gående må overholdes. En mer detaljert gjennomgang av trafikkreglene på veien finner her.

Ved siden av de vanlige trafikkreglene, har syklistene også 3 spesialregler som bare gjelder for dem:

  1. Syklende kan kjøre forbi andre kjøretøy både på deres venstre og høyre side. Det gjelder ikke hvis du skal kjøre forbi andre syklister. Da er det venstre side som gjelder.
  2. Skal du svinge til venstre kan du gjøre det når det er hensiktsmessig. Du trenger ikke å ta hensyn til kjørefelt eller oppmerkingen på veien, men du har likevel vikeplikt for annen trafikk.
  3. Det er forbudt å gå, sykle eller kjøre moped på motorveien, altså veier som er beregnet for fremkomstmidler som kjører i høy hastighet (E6, E18 etc.). Sykkelforbudet gjelder også i noen tunneler.

Det er ikke til å legge skjul på at det til tider kan være et svært høyt konfliktnivå mellom syklister og bilister. Konflikten er ikke helt enkel å få grep om, men ser ut til å bestå av 3 problemer:

  1. This road ain´t big enough for both of us: Som sangen til rockebandet Sparks antyder – dog med “town” I stedet for ”road” – er det ikke alltid enkelt å dele ting med andre. Bilistene mener at veien er bygget for biler, ikke sykler. Syklistene vil rettmessig hevde at veien er laget for dem begge.
  2. Sykle to i bredden: Flere bilister – deriblant et mye omtalt Facebook-innlegg fra 2014 som ble delt over 14 000 ganger – har hevdet at det ikke er lov for syklister å sykle to i bredden. De mener forbikjøringsreglene ikke tillater at syklister sykler i bredden. Det er ikke riktig. Trafikkreglene har ingen spesifikke regler om hvor mange syklister som kan sykle i bredden. Trygg Trafikk anbefaler imidlertid at syklistene bare sykler to i bredden. Sykles det i felt bør det sykles i klynger på maks 10 til 15 syklister, slik at det gis adgang for at bilister kan passere dem.
  3. Syklister følger ikke trafikkreglene: Et siste irritasjonsmoment ser ut til å være at bilistene mener syklister ikke følger trafikkreglene. Det kan for eksempel være at syklister ikke stopper på rødt lys eller ikke overholder vikepliktsreglene for andre trafikanter eller fotgjengere som passerer over gangfeltet.

For å dempe konfliktnivået mellom syklistene og bilistene har Statens Vegvesen utarbeidet 8 råd til trafikantene:

  1. Søk blikkontakt: Syklister bør søke blikkontakt med bilister når de krysser veien
  2. Gi tydelige tegn: Bilister må bruke blinklyset, mens syklister må rekke ut armen og gi et tydelig tegn når de svinger. Det er særlig viktig hvis du skal krysse kjørebanen.
  3. Hold deg unna blindsoner: Syklister må aldri sykle opp på høyre side av kassebiler og store biler i veikryss. Hold deg alltid bak slike biler.
  4. Bruk lys og refleks: Rød refleks skal være påmontert bak på sykkelen. Sykler du i mørket eller i dårlig vær skal du bruke lykt foran på sykkelen med hvitt lys.
  5. Se deg over høyre skulder: Bilister skal se seg over høyre skulder før de svinger til høyre eller kjører ut av rundkjøringer.
  6. Ikke sykle mer enn to i bredden: Syklister kan sykle to i bredden hvis veien er oversiktlig og det er lite trafikk.
  7. Slipp bilister forbi: Vær oppmerksom på biler som ligger bak deg når du sykler langs veien. Gi et tegn med armen om at bilisten kan kjøre forbi ved første anledning.
  8. Kjør forbi med god margin: Bilister må kjøre forbi syklister med større margin enn når de kjører forbi andre biler. Forbikjøring kan gjøre at syklistene havner i dragsuget til bilen.

Som vi har nevnt tidligere synes det bare å være én langsiktig løsning på konflikten mellom trafikantene:

La de ferdes på egne veier.

Sykkelveier blir stadig mer utbredt i norske byer, men bør også være med i planene til myndighetene når de bygger veier i distriktene.